Podstawowe pojęcia związane z Go

agehama
pokrywka od gosu; podczas gry wrzuca się do niej zbite kamienie
baduk, weiqi, igo
inne nazwy gry Go; weiqi - chińska, baduk - koreańska, igo - japońska
byo-yomi
dodatkowy czas gry liczony po wyczerpaniu czasu podstawowego; wyczerpanie czasu byo-yomi jest równoważne z przegraniem gry przez czas; są różne typu byo-yomi, najpopularniejsze z nich to japońskie i kanadyjskie (zob. szczegółowe pojęcia związane z Go)
dan
dany dzielą się na amatorskie i profesjonalne, ale przyjmuje się, że dan to amatorski stopień siły silniejszy niż kyū i słabszy niż profesjonalny dan; w zależności od organizacji przyznawane jest od 1 do 7 dan, od 1 do 8 dan lub od 1 do 9 dan
go
najwspanialsza gra na świecie
goban
plansza do Go
goista
gracz w Go
gosu
specjalny pojemnik na kamienie
kamienie
gra się nimi w Go; nie pionki, nie pypki, nie mentosy
KGS
skrót od KGS Go Server (naprawdę), kiedyś skrót od Kiseido Go Server; najpopularniejszy w Europie server do gry w internecie
kifu
zapis gry
kyū
amatorski stopień siły słabszy niż dan; w zależności od organizacji przyznawane jest od 30 do 1 kyū lub od 20 do 1 kyū
pro dan
profesjonalny stopień siły silniejszy niż amatorskie; przyznawane jest od 1 do 9 pro dan; często oznaczany jako p lub pro (np. 2p); goista z siłą pro jest nazywany profesjonalistą i może brać udział w specjalnych sponsorowanych turniejach, na których można wygrać pokaźne sumy pieniędzy i tytułu goistyczne

Szczegółowe pojęcia związane z Go

byo-yomi
japońskie
gracz dostaje na każdy ruch pewną ilość czasu (np. 30 sekund) i przy kolejnym ruchu ten czas liczy się od początku; zwykle ustala się kilka okresów byo-yomi - jeżeli gracz wyczerpie przy danym ruchu czas pierwszego okresu, to zaczyna być liczony czas kolejnego okresu; wyczerpany okres byo-yomi nie odtwarza się przy kolejnym ruchu
byo-yomi
kanadyjskie
czas liczony na określoną ilość ruchów po których wykonaniu czas liczony jest od początku (np. 10 minut na 25 ruchów)

Pojęcia związane z przebiegiem gry

hoshi
z jap. gwiazda; wyszczególnione punkty na gobanie zaznaczone grubszą kropką
kakari
podejście do rogu, w którym kamień ma przeciwnik
san-san
san to z jap. trzy, san-san to punkt 3-3
shimari
zagranie drugiego, zabezpieczającego ruchu w tym samym rogu
tengen
z jap. niebo; punkt 10-10, środek planszy

Strona w trakcie rozwoju...