Podstawowe pojęcia związane z Go
- agehama
- pokrywka od gosu; podczas gry wrzuca się do niej zbite kamienie
- baduk, weiqi, igo
- inne nazwy gry Go; weiqi - chińska, baduk - koreańska, igo - japońska
- byo-yomi
- dodatkowy czas gry liczony po wyczerpaniu czasu podstawowego; wyczerpanie czasu byo-yomi jest równoważne z przegraniem gry przez czas; są różne typu byo-yomi, najpopularniejsze z nich to japońskie i kanadyjskie (zob. szczegółowe pojęcia związane z Go)
- dan
- dany dzielą się na amatorskie i profesjonalne, ale przyjmuje się, że dan to amatorski stopień siły silniejszy niż kyū i słabszy niż profesjonalny dan; w zależności od organizacji przyznawane jest od 1 do 7 dan, od 1 do 8 dan lub od 1 do 9 dan
- go
- najwspanialsza gra na świecie
- goban
- plansza do Go
- goista
- gracz w Go
- gosu
- specjalny pojemnik na kamienie
- kamienie
- gra się nimi w Go; nie pionki, nie pypki, nie mentosy
- KGS
- skrót od KGS Go Server (naprawdę), kiedyś skrót od Kiseido Go Server; najpopularniejszy w Europie server do gry w internecie
- kifu
- zapis gry
- kyū
- amatorski stopień siły słabszy niż dan; w zależności od organizacji przyznawane jest od 30 do 1 kyū lub od 20 do 1 kyū
- pro dan
- profesjonalny stopień siły silniejszy niż amatorskie; przyznawane jest od 1 do 9 pro dan; często oznaczany jako p lub pro (np. 2p); goista z siłą pro jest nazywany profesjonalistą i może brać udział w specjalnych sponsorowanych turniejach, na których można wygrać pokaźne sumy pieniędzy i tytułu goistyczne
Szczegółowe pojęcia związane z Go
- byo-yomi
- japońskie
- gracz dostaje na każdy ruch pewną ilość czasu (np. 30 sekund) i przy kolejnym ruchu ten czas liczy się od początku; zwykle ustala się kilka okresów byo-yomi - jeżeli gracz wyczerpie przy danym ruchu czas pierwszego okresu, to zaczyna być liczony czas kolejnego okresu; wyczerpany okres byo-yomi nie odtwarza się przy kolejnym ruchu
- byo-yomi
- kanadyjskie
- czas liczony na określoną ilość ruchów po których wykonaniu czas liczony jest od początku (np. 10 minut na 25 ruchów)
Pojęcia związane z przebiegiem gry
- hoshi
- z jap. gwiazda; wyszczególnione punkty na gobanie zaznaczone grubszą kropką
- kakari
- podejście do rogu, w którym kamień ma przeciwnik
- san-san
- san to z jap. trzy, san-san to punkt 3-3
- shimari
- zagranie drugiego, zabezpieczającego ruchu w tym samym rogu
- tengen
- z jap. niebo; punkt 10-10, środek planszy
Strona w trakcie rozwoju...